Smirnova, Lina LeonidivnaСмірнова, Ліна ЛеонідівнаСмирнова, Лина Леонидовна2021-04-082021-04-082019Smirnova L. Language education formation in the European institutions( the Slovak republic example) / Lina Leonidivna Smirnova // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 180. – С. 117-120.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3408(uk) Європа багатомовна, і для того, щоб виконати свої соціальні та культурні цілі, вона прагне забезпечити освіту, адаптовану до потреб багатомовних громадян. На сьогодні мовна освіта є ключовою у процесі відміни стереотипного ставлення до сучасних реалій та представників інших культур. Слід враховувати, що мовна освіта підтримує не лише освітні та професійні успіхи, але особистісний розвиток та почуття власної гідності.(ru) Европа многоязычная, и для того, чтобы выполнить свои социальные и культурные цели, она стремится обеспечить образование, адаптированное к потребностям многоязычных граждан. На сегодня языковое образование является ключевым в процессе отмены стереотипного отношения к современным реалиям и представителей других культур. Следует учитывать, что языковое образование поддерживает не только образовательные и профессиональные успехи, но личностное развитие и чувство собственного достоинства.(en) Europe is multilingual and in order to fulfil its social and cultural aims, it seeks to provide education adapted to the needs of plurilingual citizens. Nowadays language education is a key clue in the process of abolishing stereotyped attitudes towards the present-day realities and the representatives of other cultures. It should be taken into account that language education, supports not only educational and professional success but personal development and a sense of self-worth. The information given in the article is considered while analysing multiple sources: Council of Europe documents, statistical data published by the Slovak Ministry of Education, international treaties on establishing and supporting language education in the context of plurilingual approach, research studies etc. Having figured out the principles of the functioning of the bilingual environment, we can obviously state that the principles of bilingual approach through cultural openness and psychological attractiveness are also the principles of plurilingual one. It should be also emphasized that there has also been a recent trend towards competence-based education. In this tendency ESP at European universities, Slovak in particular, is considered as a part of the whole study program aimed at fulfilment of a graduate profile specification. It is mentioned that teaching foreign languages should take place at the level of interdisciplinary integration, designed for the formation of communicative competence Thus, ESP is meaningful as it meets the requirements specified in the profiles of different study programs, which are also focused on student centred principles and life-long learning.enдвомовний підхідбагатомовна освітаанглійська мова для конкретних цілейзміст та інтегроване навчаннядвуязычный подходмногоязычное образованиеанглийский язык для конкретных целейсодержание и интегрированное обучениеbilingual approachplurilingual educationEnglish for Specific PurposesContent and Language Integrated LearningLanguage education formation in the European institutions ( the Slovak republic example)Формування мовної освіти в європейських інститутах (на прикладі Республіки Словенії)Формирование языкового образования в эвропейских институтах ( на примере Республики Словении)Article