Садовий, Микола ІллічРєзіна, Ольга ВасилівнаТрифонова, Олена МихайлівнаSadovyі, Mykola IllichRiezina, Olga VasylivnaTryfonova, Olena Mykhaylivna2021-06-242021-06-242019Садовий М. І. Розвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при розв’язуванні фізико-технічних задач / Микола Ілліч Садовий, Ольга Василівна Рєзіна, Олена Михайлівна Трифонова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 29-37.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3751(ua) Сучасне суспільство вимагає фахівців нової генерації, які будуть володіти інформаційно-цифровою компетентністю. Крім цього підвищуються вимоги до рівня фізико-технічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів. Фізика і техніка є визначальними факторами науково-технічного прогресу. У статті наголошено, що організація освітнього процесу з фізики і технічних дисциплін при підготовці майбутніх фахівців комп’ютерних технологій має тяжіти у сторону моделювання природних і технологічних процесів. Як засіб створення комп’ютерних програм для моделювання фізичних процесів може бути обрана мова програмування Python. Застосування Python у процесі навчання фізики і моделювання фізичних явищ і систем дає можливість студентам, які не мають попереднього досвіду програмування, розв’язувати цікаві задачі вже на початку курсу. У статті розглянуто декілька задач, які можна запропонувати студентам для здійснення комп’ютерного моделювання з використанням мови програмування Python.(ru) Современное общество требует специалистов нового поколения, которые будут владеть информационно-цифровой компетентностью. Кроме этого повышаются требования к уровню физико-технической подготовки будущих инженеров-педагогов. Физика и техника являются определяющими факторами научно-технического прогресса. В статье отмечается, что организация образовательного процесса по физике и техническим дисциплинам при подготовке будущих специалистов компьютерных технологий должен тяготеть в сторону моделирования природных и технологических процессов. Как средство создания компьютерных программ для моделирования физических процессов может быть выбран язык программирования Python. Применение Python в процессе обучения физике и моделирования физических явлений и систем дает возможность студентам, которые не имеют предыдущего опыта программирования, решать интересные задачи уже в начале курса. В статье рассмотрено несколько задач, которые можно предложить студентам для осуществления компьютерного моделирования с использованием языка программирования Python.(en) Modern society requires new generation specialists. They must possess a set of competencies. This set must meet the needs of today. One such competence is information and digital competence. In addition to the development of information and digital competence, modern society is increasing the requirements to the level of physical and technical training of future engineers-educators. The reason for this is the following. Physics and technology are the determinants of scientific and technological progress. The basis of the research was their own experience and analysis of researchers’ works. The organization of the educational process in physics and technical disciplines in the preparation of future specialists in computer technology should tend towards the modeling of natural and technological processes. Python programming language can be used as a tool for creating computer programs for modeling physical processes. This language is supported by all leading operating systems. It is free. Python has a simple syntax that makes it easy to learn and read programs written by other programmers. Python provides developers with a powerful suite of tools and libraries. They can be used to process the results of a physical experiment. The application of Python in the process of teaching physics and modeling of physical phenomena and systems enables students to solve interesting problems early in the course. Students do not have to have previous programming experience. The article deals with several problems. They can be offered to students to do computer simulations using Python programming language. Creating computer programs to simulate physical processes and phenomena provides students with the opportunity to deepen their knowledge of physics and engineering. Students have the opportunity to improve their programming skills, to put into practice the structures of control of computation order and data structure. This approach increases the motivation for learning. It allows students to realize that creating computer software models is accessible to them and interesting.ukінформаційно-цифрова компетентністьосвітній процеснавчання фізики і технічних дисциплінкомп’ютерне моделюваннярозв’язування задачинформационно-цифровая компетентностьобразовательный процессобучение физике и техническим дисциплинамкомпьютерное моделированиерешение задачinformation and digital competenceeducational processteaching physics and technical disciplinescomputer simulation, problem solvingРозвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій при розв’язуванні фізико-технічних задачРазвитие информационно-цифровой компетентности будущих специалистов компьютерных технологий при решении физико-технических задачDevelopment of information and digital competence of future computer specialists in solving physical and technical problemsArticle