Краснощок, Інна ПетрівнаKrasnoshchok, I.2022-06-222022-06-222018Краснощок І. П. Індивідуальна освітня траєкторія студента: теоретичні аспекти організації / Інна Петрівна Краснощок // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. ; ред. кол. А. В. Сущенко та ін. – Запоріжжя : КПУ, 2018. – Вип. 60, т. 1. – С. 101-107.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/4178(ua) Статтю присвячено визначенню та теоретичному обґрунтуванню особливостей організації інди відуальної освітньої траєкторії студента в умовах сучасного закладу вищої освіти. Проаналізовано підходи до визначення сутності поняття «індивідуальна освітня траєкторія» в сучасних досліджен нях, з ’ясовано, що вчені, розкриваючи зміст цього поняття, переважно обмежуються навчальним процесом. Обґрунтовано, що індивідуальна освітня траєкторія студента передбачає шляхи досяг нення важливих для нього освітніх цілей як у навчальній діяльності, так і в різних видах позаудиторної діяльності та саморозвитку. З’ясовано, що індивідуальна освітня траєкторія досягнення студен том освітньої мети визначається спільно з педагогами як програма індивідуальної освітньої діяль ності, що перетворює студента з пасивного «приймача» освітніх послуг на суб’єкта їх визначення й замовлення. Визначено, що індивідуальну освітню траєкторію студента доцільно розглядати усвідомлено і відповідально вибраним шляхом реалізації особистісно-професійного потенціалу з ура хуванням вимог стандарту освіти та власних цінносно-смислових установок, потреб, мотивацій, можливостей та досвіду, оформлений й упорядкований ним за педагогічної підтримки викладачів в індивідуальній освітній програмі освітньої діяльності, яка реалізується за розробленим індивідуаль ним освітнім маршрутом. Під час дослідження доведено, що індивідуальна освітня траєкторія, індивідуальна освітня про грама та індивідуальний освітній маршрут є взаємопов’язаними та взаємозумовленими елементами одного процесу, що визначає персональний шлях реалізації особистісно-професійного потенціалу студента, який він вибрав відповідно до своїх мотивів, потреб, ціннісно-смислових установок, здібностей та можливостей для досягнення важливих для нього освітніх результатів (продуктів). Виявлено, що визнання себе суб’єктом особистісного й професійного становлення посилює відповідальність студента за результати своєї професійної підготовки, стимулює пізнання всіх можли востей для саморозвитку, які є в освітньому просторі закладу вищої освіти. Показано, що ефективність реалізації індивідуальної освітньої траєкторії студентів зумовлюється внутрішніми та зовнішніми факторами.(en) The article is devoted to the definition and theoretical substantiation of the peculiarities of the organization of student’s individual educational trajectory in the conditions of a modern institution o f higher education. The approaches to the definition of essence of “individual educational trajectory” notion in modern studies have been analyzed, it has been found out that scientists, revealing the content of this notion, are mainly limited to the educational process. It has been substantiated that student’s individual educational trajectory provides ways to achieve, important for one, educational goals both in educational activity and in various kinds o f extra curricular activities and self-development. It has been revealed that student’s individual educational trajectory of educational goal achievement is determined jointly with pedagogues as a program of individual educational activity, which transforms student from passive “receiver” of educational services to the subject of their deter mination and ordering. It has been determined that the student’s individual educational trajectory should be considered consciously and responsibly chosen way of realizing personal and professional potential taking into account standard of education requirements and their own values-semantic settings, needs, motivations, opportunities and experience, designed and organized by teachers’ pedagogical support in the individual edu cational program ofeducational activity, which is realized on the developed individual educational route. During the study, it has been proved that the individual educational trajectory, the individual educational program and the individual educational route are interrelated and interconnected elements of one process, which determines the personal way of realizing the student’s personal and professional potential, which one chose accordingly to one’s motives, needs, value- semantic settings, abilities and opportunities to achieve, important to one, educational results (products). It has been revealed that recognition of oneself as the subject of personal and professional formation increases student’s responsibility for the results o f one’s professional training, stimulates the knowledge of all possibilities for self-development, which are there in the educational space of institution of higher education. It has been shown that the effectiveness of realization of the students’ individual educational trajectory is determined by internal and external factors.ukіндивідуальна освітня траєкторіяіндивідуальна освітня програмаіндивідуаль ний освітній маршрутіндивідуальна освітня траєкторія студентаіндивідуальний навчальний планосвітня діяльністьindividual educational trajectoryindividual educational programindividual educational routestudent’s individual educational trajectoryindividual curriculumeducational activityІндивідуальна освітня траєкторія студентаStudent’s individual educational trajectory: theoretical aspects of organizationArticle