Царенко, Олег МиколайовичЦаренко, Олег НиколаевичTsarenko, Oleg Mykolayovych2021-07-022021-07-022019Царенко О. М. Формування фахових компетентностей майбутніх вчителів трудового навчання при вивченні матеріалознавства / Олег Миколайович Царенко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 42-46.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3758(ua) У статті проведено аналіз структури модуля «Матеріалознавство», відповідно до Галузевого стандарту вищої педагогічної освіти та обґрунтовано необхідні зміни щодо реалізації змісту дисципліни у освітньому процесі шляхом проведення лекційних, лабораторно-практичних занять та організації самостійної роботи студентів – майбутніх вчителів трудового навчання та технологій.(ru) В статье проведен анализ структуры модуля «Материаловедение», согласно Отраслевого стандарта высшего педагогического образования и обоснованно необходимые изменения по реализации содержания дисциплины в образовательном процессе путем проведения лекционных, лабораторно-практических занятий и организации самостоятельной работы студентов − будущих учителей трудового обучения и технологий.(en) or many decades Material Science took the important place in formation of professional competency as for an engineer of any specialty as a teacher of Labor Education and Technology. The purpose of the article is to investigate the efficiency of formation of the professional competencies of would -be teachers of Labor Education and Technology mastering of received educational information on the example of studying the educational module «Materials Science». The main problem studying this subject is learning the large amount of new information, saturated with special terms and concepts for students within one semester. The basic methodical reception to solve this problem is involving students in the process of studying, turning them from the passive beholders without motivation into the active participants of educational process. Guided by this purpose, the cycle of authorial lab -practical works has been developed and implemented in the educational process. The usage of new organizational forms of studying that are based on Information Technology let us model the educational process, manage it, get the exact results of the formed aims and develop student personality. The implement of this technique is using the object-oriented environment of Moodle that has showed high reliability as from the point of practical use as the point of saving data. The perspectives of future research are seen in improvement of methodology of studying Materials Science and Technology of structural materials based on the principles of science and fundamentalism.ukматеріалознавствометодика навчання матеріалознавствукомпетентнісний підхідучитель трудового навчання та технологійдержавні стандартисвітові інформаційні ресурсиоб ’єктно-орієнтоване середовище Moodleматериаловедениеметодика обучения материаловедениюкомпетентностный подходучитель трудового обучения и технологийГосударственные стандартымировые информационные ресурсыобъектно-ориентированная среда Moodlethe approach of competencythe teacher of Labor Education and TechnologiesMaterials Sciencethe methodology of studying Materials Sciencethe state standardsworld information resourcesthe objectoriented environment of MoodleФормування фахових компетентностей майбутніх вчителів трудового навчання при вивченні матеріалознавстваФормирование профессиональной компетентности будущего учителя трудового обучения при изучении материаловеденияThe formation of professional competencies of the would-be teacher of labor education and technology studying materials scienceArticle