Кулініч, Лариса ОлександрівнаКулинич, Лариса АлександровнаKulinich, Larіsa Oleksandrivna2017-04-262017-04-262017Кулініч Л. О. Формування фахового професіоналізму в сучасних умовах підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва / Кулініч Лариса Олександрівна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 155. – С. 116-119.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2353(uk) У статті розглянуто особливості формування фахового професіоналізму майбутніх художників-педагогів та визначені педагогічні умови навчально-творчої діяльності студентів, що сприяють їхньому професійному становленню, у процесі вивчення курсу художнього конструювання. Розглянуто такі умови, як зв'язок теорії з практикою, набуття студентами власного досвіду професійної діяльності і апробація його результатів на практиці, використання у навчальному процесі широкого комплексу додаткових організаційних форм навчально-пізнавальної діяльності.(ru) В статье рассмотрены особенности формирования профессионализма будущих художников-педагогов и определены педагогические условия учебно-творческой деятельности студентов, которые способствуют их профессиональному становлению, в процессе изучения курса художественного конструирования. Рассмотрены такие условия, как связь теории с практикой, обретение студентами собственного опыта профессиональной деятельности и апробация его результатов на практике, использование в учебном процессе широкого комплекса дополнительных организационных форм учебно-познавательной деятельности.(en) The article covers the features of professionalism formation of the future artists-teachers, as well as certain pedagogical conditions of educational and creative activities of students contributing to their professional development in the study of artistic design. Artistic design course provides students with broad opportunities for professional development as design includes all three types of mental activities: visual and acting, sensual and imaginative, conceptual and logical. Based on the analysis, synthesis of pedagogical and methodological sources that disclose formation of personality of the future specialist and his/her creative potential development, the article highlighted a number of pedagogical conditions that promote professional development of future artists teachers in their study. One of these conditions is the correlation between theory and practice which is provided with the actual content of the subject, its practical and creative focus. The requirement of effective use of training time is particularly important and it is partly achieved with intensive independent creative work and research of students. Another important pedagogical condition is getting own professional experience by students and testing the results in practice. Positive results are achieved by using technological and decorative capabilities of ceramics for this purpose. Material properties provide broad opportunities for creative experiments and allow full test of a developed sample in real conditions. Some tasks of artistic design can have practical use in some forms of extracurricular activities. Thus, students used samples of children's designer magnetic, developed according to the principle of combinatorial composition and produced in the material, during open creative workshops. The work of students in open workshops created conditions of real communication through play and learning with the same age group of children for whom sample products were developed. This ensures the integration of psychological and educational as well as artistic and creative training and, consequently, future professional growth of art teacher personality. Therefore, study of artistic design course promotes development of system thinking, personal growth, generates strong aesthetic guidelines, which will form the basis for further professionalism of the future art teachers.ukфаховий професіоналізмпрофесійне становленняпрофесійна підготовкахудожнє конструюваннямайбутній художник-педагогхудожньо-творча діяльністьпедагогічні умовитворче завданнякерамікапозааудиторна роботапрофессионализмпрофессиональное становлениепрофессиональная підготовкахудожественное конструированиебудущий художник-педагогхудожественно-творческая деятельностьпедагогического условиятворческая задачакерамікавнеаудиторная работаprofessionalismprofessional developmentprofessional trainingartistic designthe future art teacherartistic and creative activitiespedagogical conditionscreative taskceramicsextracurricular activities.Формування фахового професіоналізму в сучасних умовах підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтваФормирование профессионализма в современных условиях подготовки будущего учителя изобразительного искусстваProfessionalism formation in training of the future art teachers in modern conditionsArticle