Яременко, Людмила ІванівнаЯременко, Людмила ИвановнаYaremenko, Liudmyla IvanivnaКендюхова, Антоніна АнатоліївнаКендюхова, Антонина АнатольевнаKendyuhova, Antonina AnatoliivnaЯременко, Юрій ВікторовичЯременко, Юрий ВикторовичYaremenko, Yurii Viktorovich2021-04-192021-04-192020Яременко Л. І. Аналіз тестових завдань для оцінювання загальнопедагогічної компетентності вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти засобами IRT / Людмила Іванівна Яременко, Антоніна Анатоліївна Кендюхова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 191. – С. 197-203.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3500(uk) Стаття присвячена аналізу тестових завдань, сконструйованих для оцінювання загальнопедагогічної компетентності вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти, засобами сучасної теорії тестування IRT, яка дала можливість визначити оцінки латентних параметрів випробовуваних і параметрів складності завдань тесту. Характеристичні криві рівня трудності завдань тесту та рівня підготовки учасників тестування були побудовані з використанням моделі Раша. Аналіз їх взаємного розташування дозволив намітити шляхи подальшого удосконалення тесту, створити паралельні варіанти тестів і сформувати систему завдань зростаючої складності (від простих, репродуктивного рівня, до проблемних, що потребують здійснення аналітико-пошукової діяльності, творчого підходу), ефективну для оцінки рівня педагогічної підготовки кожного здобувача освіти. Калібровані тестові завдання занесені в банк завдань з педагогіки і використовуються у освітньому процесі.(ru) Статья посвящена анализу тестовых заданий, сконструированных для оценки общепедагогической компетентности учителей в условиях последипломного педагогического образования, средствами современной теории тестирования IRT, которая дала возможность определить оценки латентных параметров испытуемых и параметров трудности заданий теста. Характерные кривые уровня трудности заданий теста и уровня подготовки участников тестирования были построены с использованием модели Раша. Анализ их взаимного расположения позволил наметить пути дальнейшего совершенствования теста, создать параллельные варианты тестов и сформировать систему заданий возрастающей трудности (от простых, репродуктивного уровня, до проблемных, требующих осуществления аналитико-поисковой деяльности, творческого подхода), эффективную для оценки уровня педагогической подготовки каждого соискателя образования. Калиброванные тестовые задания занесены в банк заданий по педагогике и используются в образовательном процессе.(en) The article is devoted to the analysis of test tasks designed to assess the general pedagogical competence of teachers in postgraduate pedagogical education, and their main characteristics by means of modern testing theory. Designed tests for the start and final assessment are one of the effective, objective and reliable tools for assessing the level of general pedagogical competence of teachers in the context of postgraduate pedagogical education. During the approbation, significant statistical material was accumulated, the mathematical and statistical processing of which by means of modern IRT testing theory made it possible to determine estimates of latent parameters of subjects and parameters of test tasks by applying classical measurement models. Due to the invariance property of the IRT mathematical apparatus, the performed calculations ensure the objectivity of the assessment of the level of training of each student, which does not depend on the difficulty of the test tasks. This made it possible to correctly compare the test results of teachers who performed test tasks of different difficulty. The estimates of the difficulty of the test items obtained by the algorithm are also invariant with respect to the level of pedagogical training of applicants for education in the tested group. The characteristic curves of the difficulty level of the test tasks and the level of training of the test participants were constructed using the Rush model. The analysis of their mutual arrangement made it possible to identify the ways of further improvement of the test, create parallel tests, form a system of tasks that are most effective for assessing the level of pedagogical training of each applicant for education. When designing the test, it should be borne in mind that the proposed tasks should be different in content, form and complexity, then the designed test will carry more information about the subjects and will be suitable for assessing the level of general pedagogical competence of teachers in postgraduate pedagogical education. The testing of teachers of different specialties made it possible to check the quality of the developed test tasks and to establish the level of general pedagogical competence of the tested teachers in the conditions of postgraduate pedagogical education. Calibrated test items were entered in the bank of tasks on pedagogy and were used in the educational process.ukсучасна теорія тестуваннятестові завданняоцінювання загальнопедагогічної компетентності здобувачів освітисовременная теория тестированиятестовые заданияоценка общепедагогической компетентности соискателей образованияItem Respouse Theory (IRT)test tasksassessment of general pedagogical competence of applicants for educationАналіз тестових завдань для оцінювання загальнопедагогічної компетентності вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти засобами IRTАнализ тестовых заданий для оценки общепедагогической компетентности учителей в условиях последипломного педагогического образования средствами IRTAnalysis of test tasks for assessment of general pedagogical competence of teachers in the conditions of the postgraduate pedagogical education by means IRTArticle