Труханова, Тетяна ІванівнаTrukhanova, Tetyana2021-03-092021-03-092020Труханова Т. Формування стратегічної компетенції в учнів старшої школи у процесі навчання читання / Тетяна Труханова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Філологічні науки = Research Bulletin. Series: Philological Sciences / ред. кол.: О. А. Семенюк [та ін.]. – Кропивницький : КОД, 2020. – Вип. 187. – С. 718-724.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3333(uk) В статті розглянута стратегічна компетенція як складова навчально-стратегічної компетенції, обґрунтована методика навчання старшокласників читання з використанням стратегій. Автор відібрав провідні стратегії: когнітивні, мета когнітивні, компенсаторні. В основу навчання стратегіям покладена модель з шести кроків: 1) забезпечити коментування школярами своїх дій вголос або письмово; 2) визначити стратегії, які вже використовують учні; 3) пояснити важливість застосування стратегій; 4) допомогти в аналізі власних стратегій читання рідною мовою; 5) організувати практику у переносі стратегій, що використовуються під час читання рідною мовою, на іншомовне читання; 6) забезпечити навчання стратегіям за допомогою пояснення, практики застосування до завдань з читання, оцінювання успішності використання стратегій.(en) The article is dedicated to strategic competence as a part of learning and strategic competence. The author works out the methodology of teaching senior school students to read using strategies. The main strategies are defined: cognitive, metacognitive, compensatory strategies. The basis of learning strategies is the model consisting of six stagies: 1) to make the students comment what they do while reading (silently or in writing); 2) define the strategies they already use; 3) explain the importance of using strategies; 4) help to analyse their own strategies they use while reading in Ukrainian; 5) elicit transfering the strategies they use while reading in Ukrainian to reading in English; 6) guarantee teaching students strategies with the help of explaining, practicing to use the strategies while reading, evaluating the effectiveness of using strategies. Teaching strategies are based on some principles: teaching strategies foresees informing the students about the importance and meaning of expected result, conscious teaching is opposed to “blind” training; strategies training is realized in certain context in before-reading, while-reading and afterreading stages; training strategies is practiced up to the moment when the students show they are able to regulate their using; the effective teaching of strategies is based on the initial level of students’ strategies.ukстратегічна компетенціякогнітивніметакогнітивнікомпенсаторні стратегіїмодель навчання стратегіямstrategic competencecognitivemetacognitivecompensatory strategiesmodel of strategies teachingФормування стратегічної компетенції в учнів старшої школи у процесі навчання читанняForming strategic competence of senior school students in the process of teaching readingArticle