Кіндей, Леся ГригорівнаКиндей, Леся ГригорьевнаKindey, Lesya Grigorivna2021-06-082021-06-082018Кіндей Л. Г. Сучасні підходи до використання педагогічних здобутків Василя Сухомлинського в процесі навчання української мови молодших школярів / Леся Григорівна Кіндей // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. - Кропивницький : "КОД", 2018. - Вип. 172. – С. 243-249.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3719(uk) У пропонованому дослідженні віддзеркалено положення про те, що в умовах реформування національної системи освіти, реалізації новітніх засад Концепції Нової української школи важливо вивчати й упроваджувати в начально-виховний процес початкової школи найкращі здобутки видатних українських педагогів та методистів, зокрема творчу спадщину В. Сухомлинського. Зазначено, що педагог зробив вагомий внесок у становлення методики навчання української мови; викладено основні науково-методичні погляди вченого на шляхи підвищення ефективності уроків рідної (української) мови, на вимоги до рівня володіння словом учнів і вчителів; проаналізовано рекомендації педагога щодо формування творчого мислення й зв’язного мовлення, організації літературно-художньої діяльності учнів.(ru) В предлагаемом исследовании отражено положение о том, что в условиях реформирования национальной системы образования, реализации новейших принципов Концепции Новой украинской школы важно изучать и внедрять в учебно-воспитательный процесс начальной школы лучшие достижения выдающихся украинских педагогов и методистов, в частности творческое наследие В. Сухомлинского. Отмечено, что педагог сделал весомый вклад в становление методики обучения украинскому языку; изложены основные научно-методические взгляды ученого на пути повышения эффективности уроков родного (украинского) языка, на требования к уровню владения словом учеников и учителей; проанализированы рекомендации педагога по формированию творческого мышления и связной речи, организации литературно-художественной деятельности учащихся. Ключевые слова:культура речи, речевое развитие учеников, связная речь, уроки мышления, формирование личности, литературно-художественная деятельность, творческое воображение.(en) The proposed study reflects the provision that in the conditions of the reform of the national education system and the implementation of the new principles of the Concept of the New Ukrainian School, it is important to study and implement the best achievements of outstanding Ukrainian teachers and methodologists. It is noted that V. Sukhomlynsky has made a significant contribution to the development of the methodology of teaching the Ukrainian language. The main scientific and methodological views of the scientist on ways of improving the efficiency of the lessons of the native (Ukrainian) language, on the requirements to the level of knowledge of the word of students and teachers are outlined. The recommendations of the teacher concerning formation of creative thinking and coherent speech, organization pupils' literary and artistic activity are analyzed. Nowadays Ukraine needs serious reform of the national education system. A new State Standard of Elementary General Education has approved. The best achievements of prominent Ukrainian educators and methodologists are important for the revival of our national consciousness in modern conditions. To our opinion, V. Sukhomlynsky's figure deserves to especial attention. Particularly valuable is his views on the speech development of pupils. The priority direction of the initial level is the development of children with developed creative abilities through the study of native language and the use of the word in all areas of communication. V. Sukhomlynsky raised problems in the formation of the speech of the junior pupils, and the ways of their solution are indicated. He made a significant contribution to the development of the scientific foundations of teaching the native language, substantiating the most important principles of language teaching. The Pedagogue offered new methods and forms of work in the lessons of his native language. In his pedagogical activity, the teacher attached great importance to the role of words in teaching, education and development pupils' creative abilities. The language for him was a powerful factor in the formation of a fully developed personality. An outstanding teacher offered his own system of teaching pupils to think, called it «lessons of thinking». V. O. Sukhomlynsky' s works which are contained in textbooks in native language and reading, have a great educational potential. His stories and tales in native language, improve the ability to work with the text as a unit of coherent speech. Pupils can correlate the content of the text and its title; allocate semantic particles of text; pick up the titles; compose their own stories. The experience of O. Sukhomlynsky in the formation of children's creative abilities is actively studied. Modern Ukrainian linguodidactics, based on new achievements in linguistics, pedagogy and psychology, and the results of experimental studies of a number of creative laboratories of primary school teachers, makes a step forward in updating content and improving forms and methods of teaching.ukкультура мовленнямовленнєвий розвиток учнівзв’язне мовленняуроки мисленняформування особистостілітературно-творча діяльністьтворча уяваspeech culturepupils' linguistic developmentcoherent speechlessons of thinkingformation of personalityliterary and creative activitycreative imaginationкультура речиречевое развитие учениковсвязная речьуроки мышленияформирование личностилитературно-художественная деятельностьтворческое воображениеСучасні підходи до використання педагогічних здобутків Василя Сухомлинського в процесі навчання української мови молодших школярівСовременные подходы к использованию педагогических достижений Василия Сухомлинского в процессе обучения украинскому языку младших школьниковModern approaches to use pedagogical achievements of Vasily Sukhomlinsky in the process of studying the Ukrainian language pupils of primary schoolArticle