Stukalenko, Zoya MykhailivnaСтукаленко, Зоя Михайлівна2016-07-142016-07-142016Stukalenko Z. M. The use of hermeneutics in the process of musical and interpretive activity as a factor of formation of professional tolerance / Zoya Mykhailivna Stukalenko // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016 - Вип. 143. - С. 200-204.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/1631(uk) У статті розглянуто проблему формування професійної толерантності майбутнього вчителя музичного мистецтва у контексті застосування герменевтики. Висвітлено особливості застосування герменевтичних умінь у процесі музично-інтерпретаційної діяльності. Розкрито сутність музично-виконавської підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва як основи для його професійного саморозвитку, що є чинником для формування професійної толерантності студентів.(ru) В статье автор рассматривает проблему формирования профессиональной толерантности будущего учителя музыкального искусства в контексте применения герменевтики. Освещены особенности применения герменевтических умений в процессе музыкально-интерпретационной деятельности. Раскрыта сущность музыкально-исполнительской подготовки будущего учителя музыкального искусства как основы для его профессионального саморазвития, что является стимулом для формирования профессиональной толерантности студентов.(en) The problem of formation of professional tolerance of prospective musical art teachers in the context of the application of hermeneutics has been observed in the article. The problem of the hermeneutic approach in the field of music pedagogy has been explored by such scientists as: M. Kahan, O. Katrych, O.Kotlyarevska, D. Lisun, O. Lyashenko, V. Medushevskyi, V. Moskalenko, O. Oleksyuk, I. Poluboyarynova, O. Plotnytska, T. Reyzenkind, I. Sulyma, N. Chernyavska, O. Shcholokova. The features of the application of hermeneutical skills in the process of music-interpretive activities have been highlighted. Attention is focused on the analysis of works interpretation of school songs repertoire, where it is appropriate to use comparative analysis of works of art. The essence of music-performing training of prospective musical art teachers as a basis for their professional development, which is a factor for the formation of professional tolerance of students, has been shown. Therefore, the experience allows use hermeneutical skills to solve the problem of understanding of musical works, intensify attention, self-control and incentive tolerance forming of students.ukтолерантністьпрофесійна толерантністьмайбутній учитель музичного мистецтвагерменевтикагерменевтичні умінняінтерпретаціятолерантностьпрофессиональная толерантностьбудущий учитель музыкального искусствагерменевтические уменияинтерпретацияtoleranceprofessional toleranceprospective musical art teacherhermeneuticshermeneutical skillsinterpretationThe use of hermeneutics in the process of musical and interpretive activity as a factor of formation of professional toleranceArticle