Огарєнко, Тетяна АнатоліївнаОгаренко, Татьяна АнатольевнаOharienko, Tetiana Anatoliivna2021-04-022021-04-022020Огарєнко Т. А. Методика вивчення синтаксичних понять у вищих педагогічних навчальних закладах / Тетяна Анатоліївна Огарєнко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 188. – С. 131-134.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3379(uk) У статті проаналізовано методику текстуального підходу до вивчення синтаксичних понять, зокрема ускладнювальних компонентів у простому ускладненому реченні. Доведено, що у зв’язку з комунікативно-діяльнісним підходом найважливішим при вивченні дисциплін мовознавчого циклу є формування комунікативних вмінь. Визначено, що цілісний аналіз синтаксичних одиниць уможливлює визначення їхньої ролі в тексті залежно від комунікативної мети.(ru) В статье проанализирована методика текстуального подхода к изучению синтаксических понятий, в частности усложняющих компонентов в простом осложненном предложении. Доказано, что в связи с коммуникативно-деятельностным подходом важным при изучении дисциплин языковедческого цикла является формирование коммуникативных умений. Определено, что целостный анализ синтаксических единиц позволит определить их роль в тексте в зависимости от коммуникативной цели.(en) The article analyzes the methodology of the textual approach to the study of syntactic concepts, in particular complicating components in a simple complicated sentence. It is proved that in connection with the communicative approach the most important in the study of disciplines of the linguistic cycle is the formation of communicative skills. It is determined that a holistic analysis of syntactic units will make it possible to determine their role in the text, depending on the communicative purpose. An important methodological requirement is the study of syntax and punctuation at the text level, ie the determining factor is the textual approach. For a holistic, complete perception of the functions of the complicating components in simple complex sentences, it is recommended to consider them in context, preferably on the example of one continuous work. In order to better master the theoretical information on syntax, the formation and development of logical thinking, observation of the artistic function of syntactic units, it is desirable to use highly artistic texts that are examples of the functioning of literary language. In particular, to consolidate the study of the topic «Simple complicated sentence» students can recommend a thorough analysis of the novel by O. Dovzhenko "Enchanted Gum". Students can be asked to prepare a project «Insert structures in the story of O. Dovzhenko Enchanted Gum». In particular, in preparation, they find that the writer actively uses the inserts of all semantic groupsukметодика вивчення синтаксисупросте ускладнене реченнятекстуальний підхідкомунікативно-діяльнісний підхідкомунікативна метаметодика изучения синтаксисапростое осложненное предложениетекстуальный подходкоммуникативно-деятельностный подходкоммуникативная цельsyntax study techniquesimple complicated sentencetextual approachcommunicativeactivity approachcommunicative purposeМетодика вивчення синтаксичних понять у вищих педагогічних навчальних закладахМетодика изучения синтаксических понятий в высших педагогических учебных заведенияхMethod of studying syntaxic concepts in higher pedagogical education institutionsArticle