Садовий, Микола ІллічСадовой, Николай ИльичSadovyі, Mykola Illich2021-10-082021-10-082018Садовий М. І. Погляди Василя Сухомлинського на трудове виховання молоді на зламі епох / Микола Ілліч Садовий // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. - Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. - Вип. 171. – С. 139-142.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3876(uk) Стаття присвячена актуальній проблемі формування всебічно розвиненої особистості інформаційного суспільства, де праця лежить в основі життєдіяльності людей. Неоднозначність відношення до трудового виховання, яка появилася на початку 90-х років минулого століття уже привела до значного нівелювання трудового навчання у закладах середньої та вищої освіти. Причому науково-педагогічного обґрунтування зведення трудового виховання нанівець через ніби то привабливіші форми не зроблено. Визнані світом науковці-вчителі мали інші погляди на проблему. Яскравим прикладом такого підходу ми розглядаємо через аналіз науково-педагогічної та громадської діяльності визначного українського вченого В. О. Сухомлинського, у якому цілісно поєднувалися наступні складові: громадянин, син, брат, батько, чоловік, товариш, науковець громадський діяч і саме головне великий вчений-педагог, який серце віддав дітям сповна. На основі досліджень В. О. Сухомлинського ми узагальнили принципи та функції трудового виховання і визначили їх зміст для нинішніх умов. До них ми віднесли неоднорідність видів праці, раннє залучення до продуктивної праці, праця як поєднання функцій розуму і рук, процес переходу продуктивної праці дорослих у дитячу, інноваційний характер праці, єдність праці та духовного життя, посильність трудової діяльності, розвиток індивідуальності у праці, єдність і цілісність трудового виховання і загального розвитку, спадкоємність змісту трудової діяльності, системний характер продуктивної праці, всебічно розвинена особистість в праці.(ru) Статья посвящена актуальной проблеме формирования всесторонне развитой личности информационного общества, где труд лежит в основе жизнедеятельности людей. Неоднозначность отношения к трудовому воспитанию, которая появилась в начале 90-х годов прошлого века уже привела к значительному нивелированию трудового обучения в средних и высших учебных заведениях. Причем научно-педагогического обоснования возведения трудового воспитания нет из-за якобы привлекательные формы не сделано. Признанные миром ученые-учителя имели другие взгляды на проблему. Ярким примером такого подхода мы рассматриваем через анализ научно-педагогической и общественной деятельности выдающегося украинского ученого В. А. Сухомлинского, в котором целостно сочетались следующие составляющие: гражданин, сын, брат, отец, муж, друг, ученый общественный деятель и самое главное знаменитый ученый-педагог, который сердце отдал детям сполна. На основе исследований В. А. Сухомлинского мы обобщили принципы и функции трудового воспитания и определили их содержание для нынешних условий. К ним мы отнесли неоднородность видов труда, раннее приобщение к производительному труду, труд как сочетание функций ума и рук, процесс перехода производительного труда взрослых в детскую, инновационный характер труда, единство труда и духовной жизни, посильность трудовой деятельности, развитие индивидуальности в работе, единство и целостность трудового воспитания и общего развития, преемственность содержания трудовой деятельности, системный характер производительного труда, всесторонне развитая личность в труде.(en) The article is devoted to the actual problem of the formation of a fully developed personality of an information society, where labor is the basis of human life. The ambiguity of the relation to labor education, which appeared in the early 90’s of the last century, has already led to a significant leveling of labor training in secondary and higher educational institutions. Moreover, the scientifically pedagogical justification of the reduction of labor education nullity due to the seemingly more attractive forms have not been made. The world-recognized scholars-teachers had different views on the problem. A vivid example of this approach is considered through the analysis of the scientific pedagogical and social activities of the outstanding Ukrainian scientist V. O.Sukhomlinsky, which united the following components in a holistic manner: citizen, son, brother, father, husband, friend. Vasyl Oleksandrovich is an example of fulfilling his civic duty to the Motherland: from the first days of the war of 1941–1945 he went to the front of the politruk in the very hell at Moscow, where he was seriously wounded and was not subject to returning to the front for health reasons. Worked desperately in the pedagogical field, which was crowned with the awarding of the high rank of the Hero of Socialist Labor, the defense of the dissertation and the awarding of the scientific degree of the candidate of pedagogical sciences, the election of a corresponding member of the Academy of Pedagogical Sciences of the USSR, to become an honored teacher of Ukraine. He was a caring son and a lot of warm words were written about his mother. He trained his daughter Olga, a doctor of pedagogical sciences, academician and son of Sergey, designer of the Arsenal plant, dedicated to his ideas. Director of the village school, who considered the school as a living space for the harmonious development and upbringing of the personality, which was embodied through the methodological, didactic, methodological, and educational components of the educational process. His spirit in the school, where he not only worked most of his life, but also lived in an apartment in a school building felt to this day. Everyone who steps into the school area is pierced by the impression that the cult of love for Labor, Motherland, Motherland will rule here; a scientist who has been recognized for life in Germany, China, China, Finland, England, and others. countries. Turning pages of the book of five volumes, books «Heart I give to children», «Pavlyska high school», books of internal control (each school principal according to normative documents had to visit at least 200 lessons during the school year, Vasily Oleksandrovich visited twice), psychological materials The seminar is constantly attacking the repetition of one of the most important components of his beliefs, life and activities, his work: «productive work», «mental work», «wisdom of labor», «spiritually rich, interesting, intellectually rich to work», «simple labor», «total productive work», «child labor», «total work on self-service», «favorite work», «beautiful work», «creative work», «collective labor», «skillful work», «Creative mental labor», «physical labor», «socially useful labor», «everyday work», «educational work», «labor for people», «alien labor», «general labor», «labor of young children», «Active labor», «work of great social significance». There are dozens of articles devoted to this problem, in particular, «Labor Education in a Rural School», «Education of Moral Incentives for Labor in the Young Generation», «Training for Students to Work», «Labor and Struggle», «Work, Call, Happiness», «Work and moral upbringing», «Nature, labor, worldview», collection «Bread, labor and song» and others. Based on the research of V. O. Sukhomlynsky we summarized the principles and functions of labor education and defined their content for the current conditions. To them we considered the heterogeneity of types of labor, early involvement in productive labor, work as a combination of functions of mind and hands, the process of transition of productive labor among adults to children, the innovative nature of labor, the unity of work and spiritual life, the intensity of labor activity, the development of individuality in labor, unity and the integrity of labor education and general development, continuity of the content of work, the systematic nature of productive labor, a fully developed personality in labor.ukтрудове вихованняВ. О. Сухомлинськийпринципицінностіособистістьтрудовое воспитаниеВ. А. Сухомлинскийпринципыценностиличностьlabor educationV. O. SukhomlynskyprinciplesvaluespersonalityПогляди Василя Сухомлинського на трудове виховання молоді на зламі епохВзгляды Василия Сухомлинского на трудовое воспитание молодежи на переломе епохVasily Sukhomlinsky’s views on employment employment of youth with emergencyArticle