Демешко, Інна МиколаївнаДемешко, Инна НиколаевнаDemeshko, Inna Mykolaivna2021-05-112021-05-112020Демешко І. М. Застосування правописних компетентностей при вивченні дисциплін мовознавчого циклу / Інна Миколаївна Демешко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 185. – С. 89-93.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3607(uk) У статті розкрито технологію навчання української мови на засадах компетентнісного підходу, застосування правописних (орфографічних і пунктуаційних) компетентностей при вивченні дисциплін мовознавчого циклу. Установлено, що при вивченні дисциплін мовознавчого циклу необхідно усвідомлено реалізовувати компетентністний підхід, застосовуючи компетентнісну модель навчання, враховуючи особливості інтегральних, загальних та професійних компетентностей.(ru) В статье раскрыто технологию обучения украинскому языку на основе компетентностного подхода, применения компетентностей правописания (орфографических и пунктуационных) при изучении дисциплин языковедческого цикла. Установлено, что при изучении дисциплин языковедческого цикла необходимо осознанно реализовывать компетентностный подход, используя компетентностную модель обучения, учитывая особенности интегральных, общих и профессиональных компетентностей.(en) The article describes the technology of teaching the Ukrainian language on the basis of the competence approach, the use of spelling (orthographic and punctuation) competencies in the study of the linguistic cycle disciplines. Spelling training involves taking into account the unity of learning, training and development, speech-thinking activity, scientificity, functionality, systemacity, awareness, accessibility, modeled mastery of language, text-centricity, taking into account intrasubject and intersubject connections, continuity and perspective, interconnected learning of speech activities. Formation, realization of legal persons, which are confirmed by concepts and patterns, are based on their spelling and punctuation, as well as on linguistic data. Factors that try to create a form and retain the spelling members (the possibility of a human rights diploma from their personal characteristics – general, cultural, intellectual, speech development, erudition and readership) are established. It is intended to be the main result of the development of spelling navigation, which is their automation, and to accommodate punctual navigation it is necessary to change the syntactic structure of the sentence. During the study of the linguistic cycle disciplines the issues of the students’ literacy formation, spelling skills, speech and communication competences are considered. In the face of reduced classroom hours, spelling competencies should be formed during the study of others disciplines, in particular, contemporary Ukrainian literary language, language culture, stylistics, etc. In practical classes, the principle of conscious perspective, problem-based learning methods, student activation, educational direction were used. The teacher seeks to orient students to a conscious study of the basic issues of the course and the application of knowledge in practice. It has been established that in studying the linguistic cycle disciplines it is necessary to implement consciously a competent approach, taking into account the peculiarities of integral, general and professional competences. The application of spelling competences in the study of the disciplines of the linguistic cycle requires knowledge of theoretical material, the ability to apply it in practice. Spelling training involves taking into account the unity of learning, nurturing and development, speech-thinking activity, scientific, functionality, systematic, awareness, accessibility, modeled mastery of language, text-centricity, taking into account intrasubject and intersubject connections, continuity activities using a competent training model.ukкомпетентністькомпетентнісна модель навчанняправописні компетентностікомпетентнісний підхідправописні нормикомпетентностькомпетентностная модель обучениякомпетентности правописаниякомпетентностный подходнормы правописанияcompetencecompetency model of learningspelling competenciescompetence approachspelling rulesЗастосування правописних компетентностей при вивченні дисциплін мовознавчого циклуПрименение правописания компетентности при изучении дисциплин языковедческого циклаApplication of spelling competences in the study of the linguistic cycle disciplinesArticle