Садовий, Микола ІллічСадовой, Николай ИльичSadovyi, Mykola IllichПроценко, Євгеній АнатолійовичПроценко, Евгений АнатольевичProtsenko, Evgeniy AnatolyevichДонець, Наталія ВолодимирівнаДонец, Наталия ВладимировнаDonets, Natalyа Vladimirovna2021-02-262021-02-262019Садовий М. І. Інноваційні підходи науково-педагогічної системи І. Є. Тамма / Микола Ілліч Садовий, Євгеній Анатолійович Проценко, Наталія Володимирівна Донець // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 177, ч. 2. – С. 73-76.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3285(uk) В статті розглянуто і проаналізовано особливості інноваційної науково-педагогічної системи І.Є. Тамма. Показано важливість, значущість науково-педагогічної спадщини І.Є. Тамма для сучасного етапу розвитку держави, освіти та науки в цілому. І. Є. Тамм все своє життя займався науково-педагогічною діяльністю, значну увагу приділяв педагогіці та розв’язанню організаційних і практичних завдань навчальної діяльності. У І.Є. Тамма був своєрідний і не схожий на інших підхід до організації роботи зі своїми учнями. Цікавим є зібрані нами зі спогад учнів І.Є. Тамма цитати, які найбільш часто про нього говорили. Провівши аналіз науково-педагогічної діяльності вченого приходимо до висновку, що педагогічній системі І.Є. Тамма були властиві поняття: нестандартна інноваційна система, теоретичне мислення, творча особистість. В основі технології та методики досліджень І.Є. Тамма лежать нестандартні ідеї, частина з яких реалізовані у його шести теоретичних надбаннях, які мають значення Нобелівського рівня.(ru) В статье рассмотрены и проанализированы особенности инновационной научно-педагогической системы И. Е. Тамма. Показана важность, значимость научно-педагогического наследия И. Е. Тамма для современного этапа развития государства, образования и науки в целом. И. Е. Тамм всю свою жизнь занимался научно-педагогической деятельностью, значительное внимание уделял педагогике и решению организационных и практических задач учебной деятельности. В И. Е. Тамма был своеобразный и не похож на других подход к организации работы со своими учениками. Интересно собранные нами со воспоминание учеников И. Е. Тамма цитаты, которые наиболее часто о нем говорили. Проведя анализ научно-педагогической деятельности ученого приходим к выводу, что педагогической системе И.Е. Тамма были присущи понятия: нестандартная инновационная система, теоретическое мышление, творческая личность. В основе технологии и методики исследований И.Е. Тамма лежат нестандартные идеи, часть из которых реализованы в его шести теоретических достижениях, которые имеют значение Нобелевского уровня.(en) In the article the peculiarities of the innovation scientific-pedagogical system I. E. Tamma. Areconsidered and analyzed the importance, significance of the scientific and pedagogical heritage of I. E. Tamma for the modern stage of development of the state, education and science as a whole. I. E. Tamm spent all his life engaged in scientific and pedagogical activities, paid much attention to pedagogy and the solution of organizational and practical tasks of educational activity. A characteristic feature of the research activity of I. E. Tamma is that the scientist was engaged and was able at each stage of the development of physics to allocate the most relevant and most significant problems and tackled them. He embarked on completely new, sometimes fantastic problems, developing the conceptual foundations and directions for their solution, and for the next technical stage their achievements passed on to other scientists. I. E. Tamm refers to such thinker-educators who thoroughly feel and understand the essence of the problem, based primarily on the qualitative features of the phenomenon. Here the independence of the scientist's thinking, the ability of Igor Evgenevich to defend new ideas, which fundamentally differ from the traditional, the courage to elect the direction of development unknown in science, is manifested. I.E. Tamm was peculiar and not similar to the other approach to working with their students. In the student's audience, in which I.E. worked Tamm, honesty and principledness always prevailed. This is an example of Igor Yevgenovich's struggle with pseudoscience in biology. Having an oratoricalskill, even from gymnasium years, never used it in public speeches. Patiently explained the mistakes, the falsity of a sensation, which was not supported by convincing arguments,and at the same time was demanding to own arguments. In communicating with their students, the main attention was attentiveness and benevolence, but at the same time, absolutely uncompromising criticism; an example of his own tireless work, his own great erudition; an example of the ability to combine the physical approach, the physical understanding of essence with convincing mathematical interpretation; cultivating the widespread use of such elements in far-fetched branches of physics; cultivating attention to the most urgent problems in each oblast; education of respectful attitude to others' works. Having analyzed the scientific and pedagogical activity of the scientist we come to the conclusion that the educational system of I.E. Tamm was characterized by the concept: non-standard innovation system, theoretical thinking, creative personality. The basis of technology and research methodology I.Е. Tamm is based on non-standard ideas, some of which are realized in his six theoretical treasures that are important for the Nobel level.ukІ. Є. Таммпедагогічна діяльністьінноваційні підходинестандартне мисленняспогади учнівфізикаИ. Е. Таммпедагогическая деятельностьинновационные подходынестандартное мышлениевоспоминания учениковфизикаI. E. Tammpedagogical activityinnovative approachesnon-standard thinkingstudent memoriesphysicsІнноваційні підходи науково-педагогічної системи І.Є. ТаммИнновационные подходы научно-педагогической системы И.Е. ТаммаInnovative approaches of scientific-pedagogical system I.E. TammaArticle