Шишова, Інна ОлексіївнаШишова, Инна АлексеевнаShyshova, Inna Oleksiyivna2021-07-072021-07-072019Шишова І. О. Соціальна адаптація дошкільників з особливими освітніми потребами засобами праці / Інна Олексіївна Шишова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 169-173.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3766(ua) Дошкільна ланка реалізує право людини на отримання такої освіти, яка б відповідала здібностям, інтересам, нахилам дитини й дбала про її максимальний розвиток одразу після народження. Модернізація вітчизняної дошкільної освіти пов’язана з європейськими та світовими тенденціями і викликами, зростаючою увагою міжнародної спільноти до цього освітнього рівня. Статтю присвячено ролі праці в соціальній адаптації дошкільників з особливими потребами, що набуває актуальності під впливом особливостей сучасних змін у суспільстві, яке готове надати цим людям психологічну, педагогічну, соціальну підтримку та супровід.(ru) Дошкольное звено реализует право человека на получение такого образования, которое соответствует способностям, интересам, склонностям ребенка и заботится о его максимальном развитии сразу после рождения. Модернизация отечественной системы дошкольного образования связана с европейскими и мировыми тенденциями и вызовами, возрастающим вниманием международного сообщества к этому образовательному уровню. Статья посвящена роли труда в социальной адаптации дошкольников с особыми потребностями, что очень актуально в связи с современными изменениями в обществе, которое готово предоставить этим людям психологическую, педагогическую, социальную поддержку и сопровождение.(en) Currently the system of education for children with special needs, and first of all children with disabilities, is undergoing a reform that draws on the above guidelines as well as progressive global trends – from institualization to inclusion. The joint efforts of experts of pre-primary education are aimed at understanding by the public authorities the priority of the pre-primary education as a separate, independent, specific and system sphere of society vital activity, which sets trends for the development of next levels of education. There is an increasing awareness of the need for the social systematization of the educational process, the need of the joint efforts of science, promising practices, culture, education, medicine as important vectors of the pre-primary education sector, that contribute to the social development. Integration efforts ensure successful implementation of effective programs of all state institutions dealing with pre-primary childhood. Among the actual problems of the pre-primary education in the nearest future are: the problem of implementation of the actual systematic measurements to eliminate authoritarian and teacher-centered pedagogy; confirmation and support of stimulating technologies aimed at comprehensive development of physical, mental and spiritual potential of the pre-primary age child within the tradition of humanistic-oriented practices that enhance quality of life by optimizing pre-primary education children on basic principles of national culture. Professional efforts of pre-primary education experts aim at scientific and methodical study of various forms of pre-primary education with the clear criteria for programs’ selection and their discussion by the pedagogical personnel. However, along with this global objective and more concrete ones that are mentioned above, there exists a number of unsolved issues originating both at the national and local level. The social adaptation of children with special needs is one of the tasks of the modern educational system. Special pedagogy considers social adaptation of pupils, and in particular the changing them to work, in connection with the correction of the disadvantages of their mental development and formation of the corresponding professional qualities. An important component of the psychological and pedagogical support of this group of people is the work, in which all participants in the process of social adaptation can obtain the conditions for the most effective implementation of the saved and correction of disturbed functions. Labor training in correctional pedagogy and special psychology has a significant all-round potential. The most complicated and the most responsible area for academics remains the task to update the curriculum based on Ukrainian culture and traditions, to pilot and introduce it into current school practice. The article is devoted to the role of labor in the social adaptation of preschoolers with special needs, which becomes actuality under the influence of peculiarities of modern changes in society.ukсоціальна адаптаціядіти з особливими потребамидошкільникикорекціявихователькорекційно-розвивальне середовищетеоретичні та методичні засадипрацясоциальная адаптациядети с особыми потребностямидошкольникикоррекциявоспитателькоррекционно-развивающая средатеоретические и методические основытрудsocial adaptationchildren with special needspreschoolerscorrectioneducatorcorrection and developing environmentprofessional readinesslaborСоціальна адаптація дошкільників з особливими освітніми потребами засобами праціСоциальная адаптация дошкольников с особенными потребностями средствами трудаSocial adaptation of prescholers with special educational needs by laborArticle