Садовий, Микола ІллічСадовой, Николай ИльичSadovyі, Mykola Illich2021-02-262021-02-262019Садовий М. І. Система трудового виховання у діяльності Івана Гуровича Ткаченка / Микола Ілліч Садовий // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 177, ч. 2. – С. 69-73.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3284(uk) В статті розглядаються проблеми використання науково-педагогічної спадщини визначних учених-практиків Кіровоградщини. У післявоєнні роки добре зарекомендувала себе ціла низка умілих організаторів педагогічних та учнівських колективів. Зокрема, В.О. Сухомлинський директор Павлишської школи Онуфріївського району, І. Г. Ткаченко директор Богданівської школи, Г. М. Перебейніс Маловківська школа № 3, С. Г. Максютін Созонівська школа Кіровоградського району, Ф. Ф. Оксанич Новопразька школа Олександрійського району, П. Ф. Козуль Новгородківська школа № 2, А. Б. Рєзнік Гайворонська школа № 5, І. А. Шевченко Олександрійська школа № 13 та ін. Всі вони пройшли школу випробувань воєнного періоду 1941-1945 років. В основі їх діяльності був розвиток теоретичних та практичних проблем трудового виховання та навчання. Вони написали ряд ґрунтовних праць, що ввійшли у скарбницю психолого-педагогічної науки, де пропагувалися принципи єдності трудового виховання і загального розвитку підростаючого покоління, обґрунтування раннього залучення молоді до продуктивної праці, розкривалися особливості різноманітних видів праці. За їх переконанням педагогічний колектив має допомогти учням збагнути свій внутрішній світ, розум, сприяти зміцненню інтелектуальних сил, вчити їх розуміти і створювати красу своєю працею.(ru) В статье рассматриваются проблемы использования научно-педагогического наследия выдающихся ученых-практиков Кировоградщины. В послевоенные годы хорошо зарекомендовал себя целый ряд умелых организаторов педагогических и ученических коллективов. В частности, В.А. Сухомлинский директор Павлышской школы Онуфриевского района, И.Г. Ткаченко директор Богдановской школы, Г.М. Перебейнис Маловковская школа № 3, С.Г. Максютин Созоновская школа Кировоградского района, Ф.Ф. Оксанич Новопражская школа Александрийского района, П.Ф. Козуль Новгородковская школа № 2, А.Б. Резник Гайворонская школа № 5, И.А. Шевченко Александрийская школа № 13 и др. Все они пришли суровую школу военных лет (1941-1945 года). В основе их деятельности было развитие теоретических и практических проблем трудового воспитания и обучения. Они написали ряд фундаментальных работ, вошедших в сокровищницу психолого-педагогической науки, где пропагандировались принципы единства трудового воспитания и общего развития подрастающего поколения, обоснование раннего привлечения молодежи к производительному труду, раскрывались особенности различных видов труда. По их убеждению педагогический коллектив должен помочь ученикам понять свой внутренний мир, разум, способствовать укреплению интеллектуальных сил, учить их понимать и создавать красоту своим трудом.(en) The article deals with the problems of using scientific and pedagogical heritage of outstanding scientistspractitioners of Kirovograd region. In the postwar years, a number of capable organizers of pedagogical and student groups have proven themselves well. In particular, V.O. Sukhomlynsky director of the Pavlyshchyna school of Onufriyevsky district, I.G. Tkachenko, director of the Bogdanov school G.M. Perebaynis, Maloviska school № 3, S.G. Maksyutin, Sozonovskaya school of the Kirovograd district, F.F. Oksanych, Novorazhskaya school of Alexandria district, P.F. Kozul Novgorodkivska school number 2, A.B. Reznik Hayvoronskaya school number 5, I.A. Shevchenko Alexandrian school number 13 and others. The basis of their work was the development of theoretical and practical problems of labor education and training. They wrote a number of fundamental works that entered the treasury of psychological and pedagogical science, which promoted the principles of the unity of labor education and the general development of the younger generation, the rationale for the early involvement of young people in productive labor, revealed the peculiarities of various types of labor. According to their beliefs, the teaching staff should help students understand their inner world, intellect, promote the strengthening of intellectual powers, teach them to understand and create beauty with their work. Among the teachers mentioned, Iva Gurovich Tkachenko belongs to a special place. The author of the article was able to talk with him for a long time and has a look at his innovations in creating the first Ukrainian Student Training Production Brigade. The activities of the brigade at I.G. Tkachenko began with the creation of the leadership of the local collective farm – the basic economy – the conditions for the implementation of the pupils –members of the brigades –a set of field work on growing crops: the team, according to the profile of specialization students, a separate land in crop rotation of the base farms; provide an appropriate area of the plot, fixed in the crew, seed and fertilizer; allocate the necessary inventory according to the brigade plan; carry out mechanized crop processing; allocate specialists of basic agriculture for the management of activity by student productive brigades and productive work of students; provide safety and industrial sanitation in the brigades; organize complex dinners for brigade students and others. It is a real full-fledged work life, and not a game of a giveaway. Having several class parallels, the production process was unbalanced. I.G. Tkachenko attributed to the principles of the successful activity of the school: the school begins with a teacher, in our hands the greatest of the values of the world Man; the power of patriotic education is determined byhow bright a person sees the world and himself in the eyes of the patriot; the main need is to work, independent thought, the discovery of truth; the life of a child is valuable when she lives in the world of play, fantasy, creativity; the collective creates aunity of social and individual; the main task of the school is to teach the childto study; so that every child is passionately interested in learning, she needs a rich, diverse, attractive, intellectual life.ukтрудове вихованнявиди працірозвитокмисленнявнутрішній світтрудовое воспитаниевиды трударазвитиемышлениевнутренний мирlabor educationtypes of labordevelopmentthinkinginner worldСистема трудового виховання у діяльності Івана Гуровича ТкаченкаСистема трудового воспитания в деятельности Ивана Гурьевича ТкаченкаThe system of labor education in the work of Ivan Gurovich TkachenkoArticle